Putrajaya, 30 November 2020 - Talian Kasih merupakan talian prihatin masyarakat yang boleh diakses oleh orang awam melalui dua saluran iaitu menerusi talian bebas tol 15999 dan aplikasi WhatsApp 019-2615999.
Perkhidmatan yang beroperasi 24 jam setiap hari itu berfungsi sebagai 'single point of contact' kepada semua pelanggan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) untuk mengemukakan sebarang pertanyaan, aduan mahupun permohonan.
Skop perkhidmatan Talian Kasih merangkumi aspek berkaitan penderaan, kaunseling, perlindungan, kebajikan, talian kanak-kanak, pembuangan bayi, perkhidmatan kesihatan reproduktif dan masalah sosial remaja.
Selain isu yang berkaitan keganasan rumah tangga dan pembuangan bayi, petugas Talian Kasih juga berhadapan dengan pelbagai bentuk aduan lain seperti putusnya bekalan makanan, kes penderaan, masalah orang kurang upaya (OKU), malah mereka juga turut menerima panggilan nakal yang menjadikan mereka sebagai medan tempat meluahkan perasaan.
Bacaan lanjut seperti dalam akhbar terbitan Sinar Harian berikut.
Sumber: Sinar Harian