Namun motif utama adalah demi mendapatkan keuntungan yang akhirnya mangsa mengalami kerugian wang ringgit mencecah ratusan ribu ringgit sepanjang tahun.
Bagaimanapun, jelas beliau, isu-isu seperti ini berada di bawah bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan
Bank Negara Malaysia dan pihak SKMM membantu kedua-dua badan itu dengan bantuan teknikal jika diminta bagi tujuan penyiasatan.
Ekoran jenayah ini, katanya, SKMM turut membuat sekatan sebanyak 581 juta khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mencurigakan sejak 2021.
“Sebanyak 237,999 nombor, termasuk nombor mudah alih dan tetap yang menghantar SMS mencurigakan ditamatkan perkhidmatan sejak 2021.
“Sebanyak 3,847 laman web phishing turut disekat sejak 2020 selain 29 laman web disekat (berdasarkan permintaan daripada PDRM atas kesalahan bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan),” katanya di sini semalam.
Bacaan lanjut seperti dalam akhbar terbitan Utusan Malaysia.